A jelenlegi kereskedelmi és élelmiszer-ellátási rendszerek világában a helyi termékek fogyasztása és közvetlenül a termelőktől való vásárlása alternatívát jelent a környezeti és társadalmi tudatosságot nélkülöző vásárlási szokásokkal szemben.
A magyar kiskereskedelmet évek óta a multinacionális cégekhez tartozó és nagy hálózatokba tömörülő kereskedelmi egységek dominálják: a magyar lakosság ilyen önkiszolgáló boltokban, hiper- és szupermarketekben, diszkontáruházakban költi el a legtöbb pénzt élelmiszerre.
A termelők eleve nem tudnak bejutni ezekbe az ellátórendszerekbe, mivel nem tudnak megfelelni azoknak a mennyiségi és minőségi feltételeknek, amelyek lehetővé tennék jelenlétüket. A nagy rendszereknek nagy mennyiségű és állandó minőségű termékekre van szükségük (pl. több tonna egyen méretű paradicsomra), amit a kis üzemméretű, fenntartható módon és léptékben termelők nem tudnak önmagukban előállítani.
A másik legnagyobb probléma a termelők, beszállítók kereskedőkkel szembeni kiszolgáltatottsága. Ennek a problémakörnek része többek között az, hogy a kereskedelmi cégek a hálózatba jutásért különböző szolgáltatásokra hivatkozva eleve pénzt kérnek (pl. belistázás, reklámköltség), viszont az áruért sokszor csak jóval később fizetnek. A tőkehiányos kisgazdaságok ezek súlya alatt egyszerűen összeroppannak.
A termelők kereskedelemből való kiszorulásának azonban nagyon nagy ára van: visszaszorul maga a termelés is. Ezzel szükségszerűen megnő az ország élelmiszer-behozatala és élelmiszerfüggése nem csak más országoktól, a multinacionális elosztó hálózatoktól is.
A helyi termékek fogyasztása nagyon fontos környezeti, gazdasági, társadalmi kérdés.
Környezetvédelmi szempontból azért, mert
Társadalmi szempontból azért, mert vásárlásuk révén
További előny végül, hogy a helyi termék azáltal, hogy nem kellett éretlenül leszedni a zöldséget-gyümölcsöt, beltartalmi értékét tekintve jobb, azaz egészségesebb, és kevésbé van (illetve vagyunk) a tartósítás veszélyeinek is kitéve.
Ugyanakkor a helyben lebonyolított kereskedelem további nagy előnye a személyes ismeretség és bizalom. Vásárlóként csak ilyen módon van valós lehetősége annak, hogy személyesen is meggyőződjünk a termelés körülményeiről, megismerkedjünk a termelő személyével.
Ez hosszú távon a termelőnek is fontos lehet, hiszen elvont és sokszor csak nagy áldozatok árán teljesíthető piaci követelmények helyett hús-vér fogyasztók valós igényeihez kell alkalmazkodnia, akiktől közvetlenül kap visszajelzéseket.
Ha tehát valóban tudni akarod, mire költöd a pénzedet:
Vásárolj termelőktől!
Vásárolj tudatosan!!
Vásárolj Bácskai Becsest!!
Bejelentkezés
A kérdőív kitöltéséhez
jelentkezzen be,
vagy regisztráljon!
Kérdőív
(admin)
Bácskai Becses
2014